På tur

På tur och vilken tur sedan.

Vi utgick ifrån Storhogna Högfjällshotell där vi parkerade och sedan knatade vi på uppför backen. Eftersom vi önskade att gå en sträcka åt ena hållet och en annan led tillbaka så valde vi att börja med att gå vinterleden mot Bräckvallen. Det började blött och blötare skulle de bli. Tänkte gjorde jag att om jag la i lite hastighet i stegen så skulle jag inte sjunka så djupt i myrmarken. Hehehe det funkade ett par steg och jag blev nog lite kaxig och fortsatte tills jag helt plötsligt låg där i plasket. Johan gav mig en hand så att jag kom loss för jag satt fast. Efter den fadäsen behövde jag inte tänka hoppa på tuvor utan då kunde jag bara lugnt traska på utmed leden för jag var redan blöt i hela kängorna. Inga kängor är vattentäta när man som jag går djupare än övre kanten på kängan;-) Tänker att jag har fotbad en hel dag och att det är precis vad jag längtat efter där jag gick med vatten som sköljde inne i kängan och bara byttes ut var när jag klev djupare i myren nästa gång.

Blomstrande start

Torrt och fint

Vi valde vinterleden.

Den var vacker, men inget jag rekommenderar om man inte har höga stövlar eller vadarbyxor.
Jag blev blöt efter bara några få hundra meter. Vi ville båda fortsätta då dagen ändå bjöd på skönt vandrarväder.

(null)
Älsk på fjällstenar även om det tar lite längre tid att ta sig fram.

Härligt att kunna göra turen sommar som vinter.

Snart så lyser det av alla hjortron i myrmarkerna här och när de mognar så träffar man ofta på många med hinkar.

Stenflod passeras.

Vi gick runt där det gick.

Annars gick vi bara rakt på.

Gå i svenska fjällen det är sådan lugn och ro.

(null)
Tänk att sist vi var här i Bräckvallen var det säkert en meter snö.

Framme vid raststugan valde vi att ta vänster.

Vi kom fram till Fettjeåfallet.

Jag hade velat gå lite närmre branten för att se fallet bättre från ovan, men där satt en tornfalksunge på klippavsatsen.  Vi vände tillbaka och bestämde oss för att fika vid Fettjeån.

(null)

Jag satte mig med kaffekoppen på bron och Johan som älskas av myggorna valde att ta en stående (gående) fikapaus.

Rofyllt att sitta och dingla med benen och se och höra vattnet rinna fram. Nästa gång blir det ett dopp i bassängen.

Fin fikaplats.

(null)
Här kan man även grilla vid en grillplats.

När kaffet är urdrucket är det bara att fylla på med friskt och gott vatten. Fjällen bjuder på godaste vattnet.

Bra stigning och skön vila på vacker bänk.

(null)
Här ska vi nog ta en paus nästa gång nu när vi känner till den.

Det gäller att hålla balansen för helt plötsligt ger spången med sig och så sjunker man ner.

Lite känslan av att gå på tur med skidor i detta vita landskap.

(null)

Vi har haft en sådan otrolig tur med vädret också, inte bara att turen var otrolig. Det har kommit några få regnstänk till och från under dagen. Vi har sett hur regnmolnen dragit förbi oss precis vid sidan och vi har mest haft sol.

Mysigt med de ledbänkar vi har funnit utmed leden. Att sitta ner och bara andas det är semester.

Ner genom björkskogen.

I bäcken gick vi ner för att plaska av våra skor/kängor från myrdyn. Svalt och uppfriskande var det iallafall.

(null)
Kallt och uppfriskande var det med en enkel variant av mojito.

Tack Annalena för myntabladen som jag har planterat här vid fjällstugan. Fräscht att ha mojitoblad till drinken.

Ikväll blir det chill och grill i fjällstugan.

Älsk på fjällen!
Här är det fria avstånd.