Isigt avslut

Maten igår kväll var så god och vi fick sitta där frukost-och lunchbuffén brukar serveras. Det är så mysigt att vi har möjligheten att umgås och vara lite sociala med varandra efter mötestider. Möten och fritid i bra balans och då vi står för fiolerna själva. Härligt att få unna sig lite gott då.

Coolt med långbord.

Bordet från undersidan är med riktig industrikänsla.

Charkuterier, torsk och ingefärspannacotta.

Tidig morgon och vi är först.

Ostdelikatteser

De hade sagt att de inte skulle kunna få fram allt så tidigt som vi bad om frukost, men fullt tillräckligt.

Det behövdes lite ljusinsläpp, då gör vi väl ett litet hål.

Tackar SPiS för ett GOTT bemötande! Kiruna kyrka syns i bakgrunden.

Mörkt fortfarande klockan 07.45 när vi gick iväg till dagens möte på Folkets Hus. SPiS MAT&DRYCK som stått för maten denna vistelse till största del, har verkligen gjort det på bästa tänkbara sätt.

Bild på hur mycket av Kiruna som ska flyttas. Den röda markeringen visar säkerhetsimrådet.

Isigt värre på ICEHOTEL.

Torneälven som ligger i bakgrunden står för hela konstruktionen av detta mästerverk.

Ett konstruktionsarbete som görs om varje år med is och snis direkt från Torneälven, ett riktigt kretsloppstänk med att allt går tillbaka ner i älven. Snis kallar de det de får av att pumpa upp vatten och sedan pressa ut det med tryck och då fryser det till iskristaller som har bättre hållfasthet än snö.
Detta ishotell lockar konstnärer/skulptörer till sig från många länder för att få chansen att bygga upp sitt verk.

ICE CHURCH/Kyrkan

I den eukumeniska kyrkan går man in genom en skog där vägen in kan se olika ut och framme i gläntan kan bröllop och dop förrättas.

Altaret, en solros som symboliserar livet. Älskar naturmönster.

Ormbunken, fanns här på jorden innan oss och lär finnas här efter oss.

Fint med alla ledljus. Denna lampa skiftade i ljusstyrka och det var effektfullt.

Letar mig ut genom skogen, kyrkan utan kors.

Hänger på låset till ICEBAR

Baren

Så fränt hur de bygger upp alla byggnader, som denna med hjälp av en stor ballong.

ICEHOTEL

"Renare än vatten", de menar att isen är renare från Torneälven än från din vattenkran.

Entréen till ICEHOTEL

Korridorer med hotellrum.

Läckra ispelare

Vackra ljuskronor som gjorde vackra skuggeffekter både i taket och på golvet.

Varje konstnär har satt sin prägel på "sitt rum".

Allt i is och snis.

Många kloka och roliga ord och fraser.

Prime mate hette detta rum. En av konstnärernas namn, Ulrika Tallving, känner jag igen hemifrån. Vackert med löven på väggarna och som gjorde sängen.

Vackra vintervita granar i mängder.
En liten snabb promenad i kylan...

...för ett snabbt besök i Jukkaskärvi kyrka

Lunchdags innan den långa färden hem.

Kul med kaffeutsikt på Kiruna Airport

Tryggt att de isbekämpar.

Nu är det hemfärd genom ett mer snöblött Sverige med tåg och jag längtar efter min säng.
Sverige är fantastiskt med så stor variation i klimat och natur och väldigt långt när man avslutat sitt syfte med resan och bara vill hem.

Nu är jag verkligen träningssugen, men det får räcka gott med min #utmaningjan15 i hemmets lugna vrå när jag sent kommer hem i kväll.

Gruvligt intressant mötesdag

Upp tidigt i ottan för en sådan där frukost som skulle kunna dra ut i timmar om jag fick bestämma. Helt fantastiskt mysigt, gott och fint SPiS MAT&DRYCK har det. Mötesstart redan klockan 08.00 och sedan sprang dagen iväg bara med ett snabbt lunchbreak
Dagen avslutades med en gruvligt intressant tur ner i LKABs gruva nästan 540 m under marken.

Björkskogar är jag svag för.

Restaurangen är en härlig delikatessaffär med allt för gourmanden.

Stor och läcker frukostbuffé.

Coola lampor och pallar som en färgklick i den annars ruffiga industrikänslan.

Många olika delikatesser.

Första lasset.

Rörande snygg.

Anteckningsmöjligheter på Folkets Hus.

Lunchen åts på Spis och detta var min förrättssoppa.

Bussfärd till LKAB

Ner på en liten del av de 500 km väg som finns under mark.

Vi var på nivån 540 m

Snyggt upplyst.

Nästan alla ordföranden för de lokala föreningarna i Barncancerfonden åkte på gruvtur. Skopan kan ta 25 ton per gång och däcken kostar 250000:-/st när de ska bytas.

Borrmaskinen som kan borra 50 meter rakt upp i berget.

Jag var imponerad även om detta var mitt tredje besök ner i gruvan. Kan inte ha lyssnat ordentligt tidigare, för jag lärde mig så mycket nytt i dag.

Här blev jag sugen på träning, att slå på däck, men tordes inte på så dyra doningar.

Dessa tänkte jag osökt på som hänger på Friskis & Svettis Ingelsta, Norrköping.

Gillar denna installation, ett riktigt konstverk och snygg inredningsdetalj.

Bilden tillsammans med vår duktiga guide förklarade tydligt varför delar av Kiruna nu är i flyttningstagen.

Återlämning och nöjd med besöket.

Tillbaka upp mot ljuset.

Träningen har idag bara fått vara de små promenader utomhus och samma övning som igår med yogan. Ibland får man helt enkelt inte ihop det och bara får gilla läget. Det har varit en så givande dag med möte och gruvbesöket. I morgon kväll tar jag tag i träningen igen, men är du hemma och har möjlighet och lust så kör min #utmaningjan15. Bara en dag kvar sedan... På söndag hittar jag på något nytt.

Kylig destination för en god sak

Efter jobbet idag så bar det av upp till Stockholm med tåg för att kunna hoppa  på kvällsflyget upp till Kiruna. I vårat avlånga land har vi sex barnonkologiska centrum och till varje finns en regional Barncancerfonden (Barncancerfonden Södra, Västra, Östra, Mellersta, Stockholm/Gotland och Norra) för att kunna stötta drabbade barn och föräldrar på lite närmre håll.
Några gånger per år träffas vi ordföranden + vice ordföranden i Stockholm på Barncancerfondens kontor tillsammans med bl.a. verksamhetschef och personal från Råd & Stöd. Någon av de gånger ses vi hos varandra och denna gång åker vi till Norra.

Jag har varit i Kiruna tre gånger förut, men aldrig såhär tidigt på året. Det ska bli så spännande att se hur kallt det är och hur mörkt det är.
Som tidigast förut har jag varit uppe vid påsk för att åka skidor i Riksgränsen, Björkliden och Abisko.
Andra gången var jag uppe runt midsommar för att vandra, cykla och åka skidor i midnattssolen.
Tredje gången var på ett ungdomsläger förra våren som Barncancerfonden tillsammans med den lokala föreningen anordnar för drabbade ungdomar och deras syskon.  Varje vår genomförs detta läger i någon av de sex olika regionerna. Förra året var det just Kiruna. Gå gärna in på Barncancerfondens hemsida eller de lokala föreningarnas sidor och se vad som görs. Ungdomslägret är en mycket uppskattad vistelse och värdefull mötesplats för drabbade och deras syskon där det finns möjlighet att träffa andra i liknande situation och få växa tillsammans.

Flygningen började med att kapten hälsade oss välkomna och berättade att det bara var -12 grader, kraftig blåst och snöfall. Detta skulle betyda inflygning från det andra hållet med mindre inflygshjälp. Hjälp, tänkte jag...
Allt gick bra och det skakade lite i planet. Vi åkte taxibuss och väl på övernattningsstället kommer jag på att min handväska blev kvar på bussen. Slarv, slarv och trött fick jag snällt vänta på att den rare busschauffören skulle vända tillbaka. Allting gott till slut och jag kommer att somna ovaggad efter en hel dag på jobbet först och sedan 6,5h resa.

Delmål Stockholm.

Avklarat i denna skönhet.

Boarding

Fönsterplats

Snöfall möter oss i Kiruna.

Fint isblock välkomnar till Kiruna AirPort och påminner om Icehotel 25 years. ICELEBRATE, fyndigt!

Isäng snart så att jag kommer upp vid första väckningen klockan 06.00.

Ingen träning ikväll hann jag med förutom min yogaövning som inte fick någon tid. #beSTRONGin2015

På ett trångt hotellrum ger jag övningen Handstand prep/Addho Mukha Vrksasana ett försök med mina kläder för dagen. Helly Hansen jeans och blus från Firever21.

I morgon är det en ny dag med nya utmaningar.