Påsk

(null)

Grått och blåsigt men vad gör väl det när man har trevligt sällskap och väljer en väg med blåsten i ryggen och vesslan upp på fjället.

Nere i skogen var det nästintill vindstilla.

Vi höll oss kvar i den sega uppförsbacken.

Jaktstugan

Vi tog oss ner en liten bit samma väg som vi kom upp för att sedan hålla vänster mot Samevistet.

Det gick mycket nerför och tack vare att det varit minusgrader under natten så var det redigt hårt och lite småsvårt att hålla balansen. Vi skrattade åt oss själva och med varandra för vi fick andra i motsatt riktning stanna upp för att kolla inbokad och vår mindre snygga åkstil nerför.

(null)
Stannar upp för att ta in utsikten.

Kommer få ännu mer träningsvärk i glasstrutsmusklerna efter alla backar.

Jag fick för mig att jag kanske skulle ha tur och hitta en skidled ner till vattenfallen, men hamnade i ganska så brant terräng innan jag kunde ta mig tillbaka upp till leden igen.

(null)
Framme vid den fina fäbodvallen i Fallmoran.

Det leddes i en av stugorna och såg så hemtrevligt ut när röken letade sig ut ur skorstenen.

Vi sökte lä inne i skogen.

Vin serverades och gulaschsoppa värmdes på. Kaffe och bullar fikades sittandes på en böjd björk.
Den sista biten upp till Samevistet och sedan upp över Storhognaplatån gick snabbt för det blåste i rätt skapligt.

(null)
Jag bakade en påsktårta eller helt enkelt en kladdkaka.

Midsommar, jul och påskmat.

Janssons frestelse.

(null)
Gubbröra och kräftor till förrätt.

Sill, lax, öring, ägghalvor, omelett och en massa ostar sn hör ett påskbord till.

Klövsjö by by night.

Skönt att ta sig ut även om det blir sent. Vi gick till toppen av Utsiktsvägen. Aurora-appen lovade 20 procentig chans till att se vid stjärnklart.
Vi kom upp, men vi såg ingenting förutom en söt by i ett pärlband av lyse, Klövsjö by.

(null)
Dag 46.

Komma i säng i skaplig tid för att komma upp skapligt det låter som en svar balansgång.

I morgon ska jag nog åka skidor.

En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: Jaktstugan, Samevistet, Vemdalsfjällen, Vemdalsskalet, fika, plankan, träning, tur, vessla, vinden i ryggen