På kurs i klassrummet


(null)
Tidig morgon och fiskarna hade knappt vaknat på jobbet. 

En stor kopp kaffe till dagens mejlskörd väckte mig och dagen var igång. 
Lektioner inledde dagen efter ett möte med samodnarna och på eftermiddagen åkte datorn på för att vara med på ett digitalt möte. Det kanske var mer av en kurs hur vi kan möta elever i behov av anpassningar och särskilt stöd. Kurs i ens eget klassrum, så smidigt med att kunna delta digitalt. 

(null)
Nallade i skålen med choklad. 

(null)

Vi blev påminda om hur tänket med undervisningen kan fungera bra. God planering, presentera uppgiften, modellera genom att visa, träna på uppgiften tills eleven kan på egen hand och återkoppla direkt. Repetition är kunskapens moder eller hur det nu är. 
Ett annat tips; "Steget före", att ge elever möjlighet att få lite extra innan en lektion genom att ta in de elever, som behöver lite extra, 20 minuter innan den vanliga lektionen börjar. Då går man igenom det som den kommande lektion ska handla om i förväg. Det kan vara skönt att gå igenom begrepp och få ställa frågor i liten grupp. 
Vi brukar be våra elever titta på en mattefilm innan de ska dra igång något nytt bara för att ha fått en förkänsla för vad det handlar om, hört begrepp och mött olika uttrycksformer innan vi börjar prata eller innan de själva ska läsa om vad det står i matteboken. 

Jobbdagen tog slut och jag åkte hem och tog fram ett par påsksaker. 

(null)
Utanför dörren hamnade en trött liten tupp. 

(null)
Lite gult på altanbordet. 

(null)
Påskhararna hamnade på köksbordet. 
Några få saker åkte fram, fast det kanske är alldeles för tidigt?

(null)
Dag 351

Lite tvätt- och diskmaskin kördes bara för att hålla kläder och disk på en hanterbar nivå inte för att jag direkt älskar’t. 


Är det för tidigt med påskpyntet?
Kram